Організатори Respublica FEST та "Territory NGO – Територія" за підтримки Українського культурного фонду працюють над проєктом " Культура on/off. Цифрові мости", мета якого – розвивати локальні спільноти, популяризувати маловідомі українські туристичні локації, а також привернути увагу до творчості молодих українських музикантів.

В ефірі " Вікенду Нової Музики"на Радіо Промінь засновник фестивалю Respublica FEST Андрій Зоїн розповів, як з᾽явилась ідея проєкту, як обирали локації та виконавців для участі в ньому та чи матиме проєкт продовження.

“Ми запропонували зняти кліпи, в яких головні не музиканти, а локації”

Як з’явилася ідея створити проєкт "Культура on/off. Цифрові мости" і яка його суть?

Андрій Зоїн, Respublica FEST:

Ідея з’явилася в нас 2020 року, коли всю концертну індустрію накрив локдаун і не можна було ні співати, ні грати, ні робити фестивалі. Туристична галузь також була у занепаді, а Кам'янець-Подільський — це туристичне місто, тому ми це відчули на собі. Ми подумали, що зробити, щоб одночасно допомогти й туристичній галузі, й, наприклад, молодим виконавцям, які не мають де грати.

Тому придумали таку історію: ми популяризуємо регіональний туризм, шукаємо місця, гарні краєвиди або історичні пам’ятки, які ще не відомі широкому загалу. І запропонували музикантам зняти кліпи, в яких головними будуть не музиканти, а локації. Оскільки зараз усі сидять в онлайні, то ми таким чином ми популяризуємо і музикантів, і ОТГ (об’єднані територіальні громади).

Ви знімаєте кліпи на вже готові пісні музикантів чи треки пишуться спеціально під проєкт?

По-різному: деякі музиканти тільки-но випустили новий альбом, а тому їм потрібні були кліпи. Інші створювали пісні спеціально під локації, вже знаючи, де ми їх будемо знімати.

Як ви обираєте тих, хто братиме участь у проєкті та як обираєте локації?

Території ми обрали в Хмельницькій області, тому що проживаємо тут і давно знаємо, що такого досі не відомого туристам можна показати. До того ж, ми обирали такі місця, до яких можна дістатися машиною, або які далеко, але варті того, щоб до них добратися, – і тому їх треба популяризувати.

Стосовно музикантів: спочатку ми хотіли залучити зірок, але це виявилося досить складно, тому що у них є свій менеджмент і підходи до знімання кліпів. Тому вирішили залучити та популяризувати молодих виконавців, які відомі серед певного кола слухачів.

Наприклад, "GG ГуляйГород" змішує народну й електронну музику, тому ми вирішили, що їх цікаво буде зняти на Бакоті. А салонний гурт Tik Tu з гарною електронною музикою чудово зайшов в Самчиківському палаці. Ми пропонували музикантам різні варіанти локацій, і хтось казав, що їм усе підходить, а хтось просив іншу. Таким чином спільно ми і обрали місця, де кожен знімав кліп.

Хто вже встиг взяти участь у проєкті та чи можуть ще долучитися інші артисти?

Поки що було лише п’ять гуртів, але це пілотний проєкт. Після нього ми отримали багато повідомлень як від музикантів, так й від туристичних операторів та навіть міст. Плануємо його продовжити, щоб і надалі знімати такі кліпи, але, можливо, в інших регіонах. Бо в Україні є що показати, а коли кордон для нас закритий – розвивається регіональний туризм.

На мій погляд, важливо показувати цікаві місця, які туристично недостатньо популярні, але мають всі шанси ними стати. Тому нам можна писати, можна дзвонити – ми робимо багато цікавих проєктів, в яких можемо використовувати музику та музикантів, надавати їм час, ресурси та знімати для них кліпи або робити концерти.

“Нам вдається пояснити людям, що проєкт піде їм на користь”

Як у маленьких селах сприймають те, що до них приїздять люди з купою техніки?

Спочатку ми робили виїзну експедицію, шукали голову ОТГ і пояснювали, що це буде, для чого, як виглядатиме, яка вигода для ОТГ і для людей, які там живуть. Таким чином ми їх зацікавлюємо, а вони починають чекати, коли ми вже приїдемо, і дуже радіють, коли ми знімаємо кліпи.

Звісно, є певні нюанси щодо музики: в ОТГ люди більше хочуть народну музику. Але нам вдається пояснити, що існує різна цільова аудиторія. Якщо популяризувати лише народну музику, то буде менший фідбек і, відповідно, менше людей може приїхати.

Зараз найпотужніша, найактивніша аудиторія – молодь, тому ми хочемо популяризувати абсолютно різну музику: реп, електронну і народну. Робимо такий мікс. В принципі, нам вдається пояснити людям, які там живуть, що це піде їм на користь.

Що було найважчим під час запуску проєкту?

Найважче було передбачити погоду. Ми давно займаємося фестивалями і музикою та розуміємо, що це дуже складно. Але знімати ще складніше, бо музичний фестиваль може відбуватися і під дощем, а зйомки відеокліпу під дощем відбуватися не можуть.

У нас був такий щільний графік, що на зйомку у кожному ОТГ було лише два дні: два дні знімали, їхали в інше село і знімали там два дні. Якби у ці два дні пішов дощ, напевно, ми б не змогли зняти, але нам пощастило.

Перша ластівка від вашого проєкту — це кліп "Глобальне потепління" проєкту BRAT. За яким розкладом з’являтимуться наступні кліпи і де можна буде побачити усі відеороботи?

Все це залежить від наших режисерів – відзняли дуже багато матеріалу і є лише місяць, щоб все це змонтувати. На наших сторінках в соцмережах проєкту та фестивалю Respublica FEST ми повідомимо, хто буде наступним. Якщо не помиляюся, це буде або "GG Гуляйгород" та Morphom, або Tik Tu. І це цікаво, бо це зовсім інша музика і зовсім інша локація. Думаю, це буде суперкліп.

Читайте також Тарас Тополя, "Антитіла": "Щоб посилювати український інфопростір, потрібно давати не "шо попало" Андрій Хливнюк про відповідальність публічних осіб, справу Шеремета та поліціянтів “Мені дуже хочеться розвивати українську культуру”. Інтерв'ю з Аліною Паш про можливості та музику

Джерело